In 2010 besliste het federaal platform ziekenhuishygiëne, gesteund door de BAPCOC, om de vierde nationale promotiecampagne inzake handhygiëne op touw te zetten met de slogan “Dokter, vergeet niet, het werkt en u bent een rolmodel voor de andere zorgverleners !”.

De resultaten van de drie Belgische campagnes illustreren eveneens het belang van het regelmatig herhalen van dergelijke campagnes. Tijdens elke campagne steeg de compliance (nationaal gemiddelde) met 11 à 19%. De geobserveerde compliance vóór campagne steeg over de jaren wel van 49.6% naar 58%, maar er was ook telkens een terugval van de compliance na een campagne (bijvoorbeeld van 68.6% naar 53.2% tussen de eerste en tweede campagne), zodat we maar kunnen spreken van een gedeeltelijke permanente verbetering. Tenslotte stellen we ook vast dat de compliance na campagne blijft hangen net onder 70%.

Het succes van de drie  campagnes (zowel in termen van deelname als resultaten) en de nood aan regelmatige herhaling van dergelijke campagnes om tot een permanente gedragswijziging te komen, hebben het federaal platform voor ziekenhuishygiëne en de campagnewerkgroep er toe geleid te kiezen voor tweejaarlijkse campagnes.

Datum van het campagne:

  • Meting vóór sensibilisatie / pre-campagne metingen: 15/11/2010-15/12/2010
  • Sensibilisatiefase van de campagne / sensibilisatieperiode: 14/02/2011-15/03/2011  
    Slogan/Focus/Message: Doctor, don't forget, it works and you are a role model
  • Meting na sensibilisatie / post-campagne metingen: 18/04/2011-30/05/2011

Hieronder vindt u het materiaal van de campagne 2010-2011.