Voedings- en gezondheidsbeweringen

Met de invoering van de functionele voedingsmiddelen in onze voeding, hebben wij steeds meer op de verpakkingen en in de reclame van deze producten zogenaamde “beweringen” of “claims” zien verschijnen. Er zijn twee soorten beweringen:

  • de voedingsbeweringen, die verwijzen naar de energetische waarde van het voedingsmiddel of naar de nutriënten of andere stoffen die het bevat.
    Voorbeelden: 
    - light
    - rijk aan calcium
    - bron van vitamine C
    - zoutloos
    - …
  • de gezondheidsbeweringen, die verwijzen naar een effect dat het voedingsmiddel heeft op een lichaamsfunctie.
    Voorbeelden:
    - Calcium is nodig voor de instandhouding van normale botten
    - Roggevezels dragen bij tot een normale darmfunctie
    - bevordert de darmtransit
    - Vitamine A draagt bij tot de instandhouding van een normaal gezichtsvermogen
    - …

Deze beweringen hebben de bedoeling een specifiek en heilzaam effect van de voedingsmiddelen naar voor te brengen. De beweringen worden vooral gebruikt als verkoopargument maar voor de consument en voor gezondheidswerkers, kunnen de gezondheidsbeweringen nuttige informatie bevatten door bepaalde kenmerken van een voedingsmiddel te omlijnen of bij het zoeken naar specifieke effecten.

Het is echter van belang om de bewering goed te lezen en om de verschillende nuances te begrijpen: het is niet omdat een voedingsmiddel een mineraal bevat dat betrokken is bij de overdracht van de zenuwpulsen, dat het voedingsmiddel, het mogelijk maakt om zenuwziektes te voorkomen!

Tegenover deze golf van nieuwe producten, stond dat het belangrijk was dat de overheid erop toeziet dat de beweringen de verbruikers niet misleiden en dat ze wetenschappelijk gefundeerd zijn.

 

Nuttige documenten