In 2008 besliste het federaal platform ziekenhuishygiëne, gesteund door de BAPCOC, om de derde nationale promotiecampagne inzake handhygiëne op touw te zetten met de slogan “Handhygiëne, zonder juwelen en met een correct gebruik van handschoenen”.

Zowel tijdens de eerste als de tweede campagne steeg de compliance (nationaal gemiddelde) van circa 50% precampagne naar 70% postcampagne. De campagnes hadden dus duidelijk succes, maar de compliance vóór de start van de tweede campagne was vergelijkbaar met deze vóór de start van de eerste campagne.

Het succes van de eerste twee campagnes (zowel in termen van deelname als resultaten) en de nood aan regelmatige herhaling van dergelijke campagnes om tot een permanente gedragswijziging te komen, hebben het federaal platform voor ziekenhuishygiëne en de campagnewerkgroep er toe geleid te kiezen voor tweejaarlijkse handhygiënecampagnes in de toekomst.

  • Meting vóór sensibilisatie / pre-campagne metingen: 17/11/2008-19/12/2008
  • Sensibilisatiefase van de campagne / sensibilisatieperiode: 19/01/2009-13/02/2009
    Slogan/Focus/Message: Hand hygiene, without jewels and with appropriate use of gloves
  • Meting na sensibilisatie / post-campagne metingen:  16/03/2009-01/05/2009

Hieronder vindt u het materiaal van de campagne 2008-2009.