Tom Auwers


Tom Auwers (°1968) is sinds februari 2017 voorzitter van het directiecomité van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Hiervoor was hij sinds 2003 directeur-generaal bij de FOD Sociale Zekerheid, naast beleidsondersteuning en coördinatie inzake sociale bescherming, verantwoordelijk voor het globale change management in de FOD. Hij startte zijn carrière als doctoraal onderzoeker aan de Vlerick School voor Management (Universiteit Gent) en aan het Instituut voor de Overheid (KU Leuven) in het vakdomein procesgerichte organisatie en business intelligence. Tom Auwers was werkzaam als expert bij de Vlaamse minister van Begroting en als kabinetschef bij de federale minister van Ambtenarenzaken. Hij ontwierp en realiseerde  diverse grote veranderingstrajecten binnen de federale overheid (Copernicus, NoVo, Optifed) en de Vlaamse overheid (Doelmatigheidsanalyse). Vanuit zijn functie zetelt Tom Auwers tevens als bestuurslid in diverse instellingen binnen het ruimere vakgebied van Volksgezondheid en Voedselveiligheid. Tom Auwers is voorzitter van FedHealth, het managementcomité bestaande uit de top van de FOD, het RIZIV en het Geneesmiddelenagentschap. Hij is bestuurslid en lid van het bureau van Klarafestival en van de Vlaamse vereniging van Bestuurskunde, de organisatie die jaarlijks de prijs Nederlandstalige Overheidsmanager van het jaar uitreikt.  
 

Jo Caudron


Jo Caudron begon zijn digitale carrière ergens in 1994. Het was allemaal een beetje toevallig dat hij het internet ontdekte en samen met zijn broer en twee vrienden het eerste digitale agentschap in België oprichtte. Nu zijn we 25 jaar later en kan hij terugkijken op een rijke geschiedenis van digitale activiteiten. Op sommige is hij nog steeds erg trots. Andere waren pogingen om snel te vergeten. Toch hebben al die ondernemersstappen hem gemaakt tot wat hij vandaag is: bevoorrecht om meer dan twee decennia in deze business te zitten en zo veel interessante mensen te leren kennen.
 
Jo beschouwt zichzelf als een transformatiestrateeg. Het mooie is dat dit beroep niet echt bestaat, dus hij hoeft zich niet te houden aan bepaalde normen of conventies.

Hij is gepassioneerd door verandering en hoe digitaal alles om ons heen beïnvloedt. Al meer dan tien jaar helpt zijn bedrijf Scopernia allerlei organisaties, van Denemarken tot Dubai, met de grote vraag: hoe verandert digitaal onze essentie? Voor bedrijven betekent dit vooral begrijpen hoe bedrijfsmodellen zullen veranderen. Onlangs begon Jo na te denken over hoe digitaal de samenleving als geheel beïnvloedt. Dit was de drijfveer om te beginnen met het schrijven van zijn nieuwste boek, De Wereld is Rond.  Door de Corona-crisis zijn veel van zijn ideeën versneld onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Terwijl zijn boek ons ruim de tijd gaf om na te denken over deze verre toekomst, dwingt de Corona-crisis ons nu al om te leren omgaan met de wereld van morgen.
 
Een van Jo's echte passies is om met mensen te praten en de boodschap van verandering en optimisme over te brengen. Hij heeft op honderden podia gestaan, in ongeveer elk Europees land en daarbuiten.
 
In de afgelopen tien jaar (co-)schreef Jo vijf boeken over verschillende transformationele onderwerpen, van omgaan met sociale media, de toekomst van de media-industrie, digitale transformatie en nu zijn nieuwste boek De Wereld Is Rond, over de transformatie van de samenleving en hoe je daar plannen voor kunt maken.


Filip De Rycke

Filip De Rycke (°1974) is Communicatiemanager bij BNP Paribas Fortis. Hij is er verantwoordelijk voor de planning en de strategie van de externe en interne communicatie.
 
Hij kan terugblikken op een rijke journalistieke carrière van ruim 20 jaar. Zo was Filip 15 jaar werkzaam bij eerst tvbrussel, later opgegaan in de Brusselse regionale mediagroep BRUZZ. Filip was daar politiek analist voor alle mediakanalen, en ook nieuwsanker, eindredacteur en tevens host van het radioprogramma “A la Carte”. Daarvoor was hij jarenlang freelancer voor Kanaal Z en andere media.

Verder maakte Filip ook twee documentaires, waarvan één de National Geographic Award won op het filmfestival van Trento (Italië). 
 
Filip is een graag gezien panellid bij de Franstalige media (RTBF, LN24 en BX1).

Ook vandaag nog wordt hij vaak gevraagd voor het hosten en faciliteren van tweetalige live (web)events en studiedagen.