Bezit u CITES-soorten en wilt u een verklaring van kweek indienen? Heeft u een invoer-/uitvoer-/wederuitvoervergunning, een Europees certificaat of andere CITES-documenten nodig?
Op deze pagina wordt uitgelegd hoe u de documenten aanvraagt die u nodig hebt.
Weet u niet zeker welke documenten u moet aanvragen? Raadpleeg dan de pagina Welke documenten heb ik nodig?
Op deze pagina
- Online CITES-loket
- Een account aanmaken
- Een document aanvragen
- Hulp bij het aanvragen van bepaalde documenten
- De documentaanvraag betalen
- Verwerking van uw aanvraag
- Een nieuw wachtwoord aanvragen
- U komt er niet uit?
- Aanvullende informatie
Online CITES-loket
Om een CITES-document te verkrijgen, moet u een aanvraag indienen op ons online loket.
Om CITES-documenten te kunnen aanvragen, heeft u een account op ons online loket nodig. Als u nog geen account hebt, moet u er een aanmaken. Bij het punt Een account aanmaken wordt u uitgelegd hoe u dat doet.
Het is altijd de eigenaar/invoerder/uitvoerder van het specimen die een aanvraag moet indienen , die ook in België gevestigd moet zijn. Ook het specimen moet zich in België bevinden.
Een uitzondering is toegestaan voor veilingzalen en veilingen die aanvragen indienen voor antiek ivoor afkomstig van particulieren. Raadpleeg de pagina CITES-regels - Ivoor voor meer informatie over de voorwaarden waaraan moet worden voldaan.
Verbinding met het online loket
- Bezoek ons online loket.
- Klik op 'Inloggen'.
- Geef uw e-mailadres en wachtwoord in. Klik vervolgens op 'Verbinden'.
Als u bent aangemeld met uw account, kunt u:
- CITES-documenten aanvragen: Dossiers > Nieuwe aanvraag;
- de status van uw lopende aanvragen raadplegen: Dossiers > Dossiers;
- de aanvragen in uw winkelmandje controleren die op een betaling wachten: Dossiers > Winkelmandje;
- persoonlijke gegevens wijzigen of toevoegen: Account > Profiel;
- adressen wijzigen, toevoegen of verwijderen: Account > Adressen;
- uw wachtwoord wijzigen: Account > Wachtwoord.
U kunt bepaalde specifieke documenten rechtstreeks van onze website downloaden. Het gaat om de volgende documenten:
- model van register van binnenkomst of vertrek;
- EU-model van overdrachtsverklaring.
Raadpleeg de pagina Welke documenten heb ik nodig? voor meer informatie over het gebruik van deze documenten.
Een account aanmaken
- Bezoek ons online loket.
- Klik op 'Een nieuwe account aanmaken'.
- Kies tussen 'Particulier' en 'Vertegenwoordiger van een onderneming'.
- Het account 'Particulier' voorziet slechts één gebruiker en dus slechts één e-mailadres.
- Het account 'Onderneming' voorziet meerdere gebruikers die elk met een specifiek e-mailadres verbonden zijn. Elk van de gebruikers kan via zijn eigen emailadres, documenten op naam van het bedrijf aanvragen.
- Klik op 'Volgende stap'.
- Vul de gevraagde informatie in. Velden aangeduid met een rode driehoek in de linkerbovenhoek moeten worden ingevuld.
- De naam (particulier of onderneming) die u opgeeft, wordt vermeld op alle CITES-documenten die u aanvraagt. Als u een account aanmaakt voor een andere persoon of een andere onderneming, zorg er dan voor dat u de naam van die persoon of die onderneming vermeldt.
- U kunt het thema of de thema's kiezen die overeenkomen met uw activiteit. Zo kunt u nieuwsbrieven van CITES ontvangen die betrekking hebben op uw activiteitensector.
Let op: Als u geen activiteit selecteert, ontvang u geen nieuwsbrieven van ons over wijzigingen in bescherming en (strengere) wetgeving.
- Klik op 'Een nieuw account aanmaken als particulier' of 'Een nieuw account aanmaken voor een onderneming'.
- Er wordt een wachtwoord naar uw e-mailadres gestuurd. Dit kan enkele minuten duren.
U kunt niet meerdere accounts aanmaken met hetzelfde e-mailadres. Eén persoon (gekoppeld aan één e-mailadres) kan echter worden opgenomen als gebruiker van meerdere 'Onderneming'-accounts.
Een document aanvragen
Hier is een overzichtstabel van de CITES-documenten die u kunt aanvragen.
Document | Hoe? | Tarief |
Europees certificaat | Via het online loket | 25 euro |
Uitvoervergunning | Via het online loket | 60 euro voor de eerste soort (dieren) of het eerste geslacht (planten) 30 euro voor elke extra soort of geslacht |
Wederuitvoercertificaat | Via het online loket | 60 euro voor de eerste soort (dieren) of het eerste geslacht (planten) 30 euro voor elke extra soort of geslacht |
Invoervergunning | Via het online loket | 60 euro voor de eerste soort (dieren) of het eerste geslacht (planten) 30 euro voor elke extra soort of geslacht |
Verklaring van kweek | Via het online loket | Kosteloos |
Certificaat voor reizende tentoonstelling | Via het online loket | 80 euro |
Certificaat van persoonlijke eigendom | Via het online loket | 80 euro |
Certificaat voor monsterverzameling | Via het online loket | 80 euro |
Certificaat voor muziekinstrumenten | Via het online loket | 80 euro |
Kennisgeving van invoer | Via het online loket | Kosteloos |
Etiket voor wetenschappelijke instellingen | Via het online loket | Kosteloos |
Inventaris | Via het online loket | Kosteloos |
Vrijwillige melding | Via het online loket | Kosteloos |
Overdrachtsverklaring | Op onze website | Kosteloos |
Register van binnenkomst | Op onze website | Kosteloos |
Register van vertrek | Op onze website | Kosteloos |
U vindt alle informatie over deze documenten op de pagina Welke documenten heb ik nodig?
Hulp bij het aanvragen van bepaalde documenten
We hebben bijkomende uitleg geschreven om u te helpen bij het invullen van bepaalde documentaanvragen via het online loket.
- Kweken: registreren van een koppel of ouderpaar (als uw dieren in een groep leven en er meerdere potentiële ouders zijn)
- Kweken: verklaring van kweek (DOB)
- Kweken: Europees certificaat voor jongen van eigen kweek
- Europees certificaat voor oud ivoor
- Europees certificaat voor onbewerkt antiek zonder ivoor
- Europees certificaat voor taxidermiewerk
- Europees certificaat voor een Grijze roodstaartpapegaai
- Muziekinstrumentencertificaat
- Certificaat van persoonlijke eigendom
- Vrijwillige melding
- Uitvoer : uitvoervergunning
- Uitvoer : wederuitvoerdcertificaat
- Invoer : invoervergunning
- Invoer : Kennisgeving van invoer
- Inventaris
De documentaanvraag betalen
Aan sommige aanvragen van CITES-documenten zijn kosten verbonden. Deze aanvragen worden pas verwerkt nadat de betaling is verricht.
U moet betalen voor een documentaanvraag, zelfs als uw aanvraag wordt geweigerd of als u deze zelf annuleert.
Hoe kan ik mijn documentaanvraag betalen?
U kunt kiezen uit twee betalingsmethoden:
- online per kredietkaart (Visa of Mastercard) of bankkaart (Bancontact of Mister Cash): dit is de snelste en meest efficiënte betalingsmethode;
- per overschrijving: deze betalingsmethode verlengt de verwerkingstijd van uw aanvraag met ten minste tien dagen.
Hoe betaal ik voor mijn aanvraag?
Volg de onderstaande stappen:
- Zodra u uw aanvraag aan het online loket hebt voltooid, klikt u op 'Toevoegen aan winkelmandje'.
- In uw winkelmandje ziet u al uw betalingsverzoeken voor documenten met de volgende informatie:
- Type document
- Nummer van de aanvraag
- Aanmaakdatum
- Betrokken soort
- Prijs
- Kies het adres waarnaar de factuur wordt verzonden.
- Klik op 'Checkout'.
- Op het scherm 'Betalingsinfo' kunt u uw factuur downloaden door op de link naar het pdf-bestand te klikken.
Deze factuur bevat het bankrekeningnummer en de mededeling die moet worden vermeld als u ervoor kiest om per overschrijving te betalen. - Als u ervoor kiest om direct online met uw kaart te betalen, klikt u op 'Pay'.
- Vul de informatie van uw kaart in:
- Kaartnummer
- Vervaldatum
- Visueel cryptogram
- Klik op 'Valideren'.
Zodra de betaling is verricht, kunnen we uw aanvraag verwerken. Verwerkingstijden variëren afhankelijk van het type document.
Ik heb mijn aanvraag ingevuld, maar ik wil niet meteen betalen
U hoeft uw documentaanvragen niet meteen te betalen; u kunt ze betalen wanneer u maar wilt. Het is wel belangrijk om te weten dat we uw aanvraag pas behandelen van zodra we de betaling ontvangen hebben.
Alle documentaanvragen die u nog moet betalen, staan vermeld op de startpagina van uw account, onder 'Aanvragen die uw aandacht vereisen'. Aanvragen zijn te herkennen aan de woorden 'In afwachting van betaling' in de kolom 'Status'.
Hoe betaal ik voor een lopende aanvraag?
- Klik op het pictogram in de linkerkolom naast het aanvraagnummer om het aanvraagformulier te openen.
- Klik op 'Betalingsinfo'.
- U kunt nu uw aanvraag betalen: zie 'Hoe betaal ik voor mijn aanvraag', stap 5 hierboven.
Verwerking van uw aanvraag
We verwerken uw aanvraag zodra deze is betaald. Als uw aanvraag volledig, correct en goedgekeurd is, sturen we u het document standaard per post op. Als u het vakje 'ontvangst van het document in Brussel' hebt aangevinkt, zijn de documenten beschikbaar aan het onthaal in het Galilee-gebouw.
Over het algemeen verwerken we een aanvraag binnen vier weken nadat deze als compleet beschouwd werd.
Als we meer informatie van u of van een andere instantie nodig hebben, sturen we u een e-mail. Dit kan de verwerkingstijd van uw aanvraag verlengen.
Het opvolgen van aanvragen voor een Europees certificaat via het online loket vereist meer aandacht van uw kant.
Is uw aanvraag onvolledig? Hebben we nog vragen over uw aanvraag? In beide gevallen sturen we uw aanvraag terug zodat u de ontbrekende informatie kunt aanvullen. Deze verificatiestatus wordt in uw account weergegeven als 'In afwachting van verificatie'.
Als we een aanvraag naar u terugsturen, ontvangt u een e-mail waarin duidelijk wordt aangegeven welke informatie ontbreekt (bijvoorbeeld: de verklaring van kweek is niet ingediend of de scans van de certificaten van de ouders werden niet toegevoegd). Er zal u een dossierbeheerder toegewezen worden met wie u contact kunt opnemen als dat nodig is.
U moet uw aanvraag zelf invullen, binnen 60 kalenderdagen, zodat deze verwerkt kan worden. Zo niet, dan wordt uw aanvraag afgewezen en moet u een nieuwe aanvraag indienen. Als u een aanvraag heeft in afwachting van aanvullende informatie, ontvangt u een e-mail waarin staat dat u de aanvraag moet invullen. U ontvangt ook een herinneringsmail na één maand en een tweede na 45 dagen.
Zodra uw aanvraag compleet is, wordt deze verwerkt door uw dossierbeheerder. Uw aanvraag krijgt dan de status 'In behandeling'.
Dankzij deze procedure kunnen we de verwerkingstijd verkorten en u tegelijkertijd een beter overzicht geven van al uw huidige en recent ingediende aanvragen.
U kunt de status van uw aanvraag op elk gewenst moment controleren in uw account, bij het tabblad Dossiers.
Een nieuw wachtwoord aanvragen
Bent u uw wachtwoord vergeten of wenst u een nieuw wachtwoord? Volg dan de onderstaande stappen.
- Bezoek ons online loket.
- Klik op 'Inloggen'
- Klik op 'Wachtwoord vergeten?'.
- Geef uw e-mailadres in. Klik vervolgens op 'Verzenden'.
- U ontvangt een e-mail met een link om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.
De link in de e-mail om uw wachtwoord opnieuw in te stellen is slechts 10 minuten geldig.
U komt er niet uit?
Ondervindt u een (technisch) probleem bij het aanvragen van een document via ons online loket? Neem dan per e-mail contact met ons op via cites@health.fgov.be.
Aanvullende informatie