Op deze pagina


Inleiding

Als u buiten de Europese Unie wilt reizen met uw huisdier van een soort die is opgenomen in Bijlage A, B of C van verordening (EG) nr. 338/97, hebt u een certificaat van persoonlijke eigendom nodig.

Het vergemakkelijkt de grensovergangen tussen de Europese Unie en derde landen en is geldig voor meerdere grensoverschrijdende overbrengingen gedurende een periode van 3 jaar, op voorwaarde dat het dier vergezeld wordt door zijn eigenaar en niet gebruikt wordt voor commerciële doeleinden.

Dit certificaat met vervolgblad vervangt de CITES in- en uitvoervergunningen en wederuitvoercertificaten die u anders  nodig heeft voor reizen buiten de Europese Unie.

Niet alle landen accepteren systematisch certificaten van persoonlijke eigendom. Voordat u een certificaat aanvraagt, moet u eerst controleren of het land dat u bezoekt het accepteert. De CITES-website biedt landspecifieke informatie over de toepassing van de Overeenkomst.

U moet het certificaat van persoonlijke eigendom met het vervolgblad aan de douane voorleggen opdat zij het document invullen en afstempelen.

U dient de Europese certificaten via ons online loket aan te vragen.

Heeft u nog geen account bij ons online loket? 
In dat geval moet u er één  aanmaken, voordat u een CITES-document kunt aanvragen.


Welke bewijsstukken moet u bij uw aanvraag toevoegen?

Soort opgenomen in Bijlage A

U moet :

  • een kleurenscan van beide zijden van het Europese certificaat (geel document) bij uw aanvraag voegen
    en 
  • ons het origineel per post toesturen onder vermelding van de referentie van de POC-aanvraag. 

Soort opgenomen in Bijlage B 

U moet het volgende bij uw aanvraag voegen: het bewijs van de wettelijke oorsprong van het dier: overdrachtsdocument, aankoopfactuur, … Gebruik in het geval van een overdrachtsverklaring het EU-model om bij uw aanvraag te voegen.

Soort opgenomen in Bijlage C

U mag het volgende bij uw aanvraag voegen: een bewijs van de wettelijke oorsprong van het dier: overdrachtsdocument, aankoopfactuur, … Gebruik in het geval van een overdrachtsverklaring het EU-model om bij uw aanvraag te voegen.

Wanneer u wenst gebruik te maken van het archiveringssysteem voor jacht met roofvogels, moet u het formulier bij uw aanvraag voegen. Voor meer informatie over de archivering van CITES-documenten, raadpleeg de pagina CITES-Regels - Roofvogels.


Hoe het aanvraagformulier invullen?

Zodra u de nodige informatie en documenten hebt verzameld die bij het aanvraagformulier moeten worden gevoegd, volgt u de onderstaande stappen.

  1. Log in op uw account bij ons online loket.
  2. Klik op de startpagina op het tabblad 'Nieuwe aanvraag' of op 'Klik hier om een nieuwe aanvraag te beginnen’.
  3. Selecteer 'Certificaat van persoonlijke eigendom'.
  4. Vink het vakje 'Ik bevestig dat ik de gebruikersrichtlijnen in de handleiding heb begrepen...' aan en klik vervolgens op 'Ga verder'.
  5. Selecteer onder 'Uitvoerder/Wederuitvoerder' het adres dat op het certificaat vermeld moet worden
  6. Kies onder 'Aflevering' of u het certificaat per post wilt ontvangen of dat u het wilt ophalen op aan het onthaal te Brussel.
  7. Onder de titel 'Soort' geeft u de volgende gegevens in:
    • Wetenschappelijke naam: klik op ‘Zoek soort '. Geef vervolgens de wetenschappelijke naam of de gewone naam in en klik op 'Zoek soort’. Selecteer de soort in de lijst door op de pijl links van de naam van de soort te klikken.
  8. Onder ‘Nettomassa of Hoeveelheid’ vult u niets in. Deze velden zijn standaard al ingevuld
  9. Geef onder de titel ‘Beschrijving van de specimens ‘ de volgende gegevens op:
    • Oorsprong: selecteer de code die de herkomst van de betreffende soort aangeeft. De code wordt vermeld op het Europees certificaat of het overdrachtsdocument.
    • Doel: code “P” is reeds ingevuld en staat voor ‘Persoonlijke bezittingen’.
    • Geef aan dat het dier geïdentificeerd is. 
    • Klik op '+ Voeg een specimen toe'. Geef vervolgens de gegevens in die vermeld staan op het Europees certificaat of overdrachtsdocumenten klik op 'Aanmaken' als u daarmee klaar bent.
      • Code: selecteer de 3-letter code LIV.
      • Geboortedatum: geef de geboortedatum van het dier in.
      • Geslacht: als u het geslacht niet weet, kies dan 'Onbekend'.
      • Land van herkomst: land van herkomst van de betreffende soort.
      • Nummer vergunning: niet invullen
      • Afgiftedatum: niet invullen
      • Identificatietype: selecteer, al naargelang het geval
        • Microchip
        • Gesloten ring
      • Identificatie-info
        • Nummer van de microchip (15 cijfers).
        • Nummer van de gesloten pootring: voer het ringnummer in de specifieke volgorde en het specifieke formaat (hoofdletters en spaties) in zoals bepaald door de federatie die de ring heeft uitgegeven.
          Om u hiermee te helpen, kunt u de lijst met ringnummers per federatie raadplegen.
    • Bijkomende informatie: Voeg bijkomende informatie over het specimen toe zoals een bijkomende identificatie (pootringnummer, chipnummer, etc. Deze informatie zal ook op het document verschijnen.
  10. Onder de titel 'Laatste wederuitvoer' dient u niets in te vullen:
    • Land van laatste wederuitvoer: niet invullen. 
    • Nummer van het certificaat: niet invullen.
    • Afgiftedatum: niet invullen.
  11. Onder 'Opmerkingen' kunt u alle informatie toevoegen die u nodig acht om ons te helpen uw aanvraag te verwerken. Deze informatie verschijnt niet op het certificaat.
  12. Onder 'Document' klikt u op 'Drag and Drop Files' om de vereiste documenten toe te voegen.
  13. Klik op de knop 'Inladen' om de documenten toe te voegen aan uw aanvraag.
  14. Kruis het vakje aan 'Ik voeg hierbij de vereiste bewijsstukken ...'.
  15. Wanneer u alle benodigde velden hebt ingevuld, klikt u op 'Dit deel valideren'.
  16. U kunt uw aanvraag op elk gewenst moment opslaan door op de knop 'Opslaan' (bovenaan de pagina) te klikken en er later wijzigingen aan aanbrengen.
  17. Wanneer u de aanvraag hebt ingevuld, klikt u op de knop 'Toevoegen aan winkelmandje' om deze aan uw winkelmandje toe te voegen.
  18. Om uw aanvraag te betalen, klikt u op het tabblad 'Winkelmandje' en vervolgens op 'Checkout'.
  19. Volg de betaalinstructies.
  20. U kunt online betalen met een kredietkaart (Visa en Master Card) of bankkaart (Bancontact en Mister Cash) of door een overschrijving op het rekeningnummer dat op de factuur vermeld wordt.
    Als u per bankoverschrijving betaalt, vergeet dan niet de gestructureerde mededeling, zoals opgegeven op de factuur, te vermelden. Het duurt ongeveer 10 dagen om de betaling per bankoverschrijving te registreren.
  21. Zodra de betaling ontvangen is, zal uw aanvraag door onze dienst behandel worden.

Ga voor meer informatie over het betalen van uw aanvraag naar de pagina CITES-documenten aanvragen.
 


Uw aanvraag raadplegen

U kunt de status van uw aanvragen op elk gewenst moment controleren op de startpagina of in de 'Dossiers' > 'certificaat van persoonlijke eigendom'. Klik op het icoon in de linkerkolom van de tabel om een overzicht van uw aanvraag te raadplegen.

Er kunnen vijf statussen aan uw aanvraag toegewezen worden:

  • Klad: u hebt een certificaat voor persoonlijke eigendom aangemaakt en opgeslagen, maar nog niet ingediend. 
  • In behandeling: uw aanvraag voor een certificaat voor persoonlijke eigendom  is succesvol ingediend en zal worden verwerkt door de CITES-dienst.
  • Verzonden: uw certificaat voor persoonlijke eigendom is verwerkt en goedgekeurd door de CITES-dienst.
  • Afgekeurd: uw certificaat voor persoonlijke eigendom is verwerkt en geweigerd door de CITES-dienst. Uw aanvraag is bijgevolg afgesloten.
  • Afgesloten: uw certificaat voor persoonlijke eigendom werd afgesloten, omdat het teruggestuurd werd naar de CITES-dienst of niet meer geldig is.
     

Beslissing van de CITES-dienst

Wanneer uw aanvraag voor een certificaat voor persoonlijke eigendom verwerkt is door de CITES-dienst, ontvangt u een e-mail met informatie over uw aanvraag (documentnummer, beslissing, geldigheidsduur, enz.).