Op deze pagina


Inleiding

Muziekinstrumenten kunnen onderdelen bevatten van beschermde dier- of plantensoorten, zoals ivoor, schilden van zeeschildpadden of tropisch hout.
Als u met zo'n muziekinstrument buiten de Europese Unie (EU) wilt reizen, moet u een muziekinstrumentencertificaat aanvragen.

Het vergemakkelijkt meerdere grensoverschrijdende verplaatsingen van en naar de EU, omdat het de invoer- en uitvoervergunningen en wederuitvoercertificaten vervangt die meestal nodig zijn voor reizen buiten de Europese Unie.

U heeft het certificaat niet nodig wanneer u met uw instrument binnen de EU reist.

U moet het muziekinstrumentencertificaat via ons online loket aanvragen. 

Heeft u nog geen account bij ons online loket? 
In dat geval moet u er één  aanmaken, voordat u een CITES-document kunt aanvragen.


Welke bewijsstukken moet u bij uw aanvraag toevoegen?

U voegt bij uw aanvraag

  • een expertiseverslag van het instrument. We kunnen het gevraagde document bijvoorbeeld alleen afgeven als het instrument met schildpad of ivoor dateert van voor 1975, of als het instrument met Rio-palissander dateert van voor 1992; 
  • een foto van het instrument;
  • een aankoopbewijs (aankoopfactuur of vergelijkbaar document).
     

Hoe het aanvraagformulier invullen?

Om een muziekinstrumentencertificaat aan te vragen, volgt u onderstaande stappen.

  1. Klik op de startpagina van uw account op 'Nieuwe aanvraag' in het menu aan de linkerkant of op 'Klik hier om een nieuwe aanvraag in te dienen'.
  2. Selecteer 'Muziekinstrumentencertificaat'.
  3. Vink het vakje 'Ik bevestig dat ik de gebruikersrichtlijnen in de handleiding heb gelezen...' aan en klik vervolgens op 'Ga verder'.
  4. Selecteer onder de titel 'Uitvoerder/Wederuitvoerder' uw adres, als u de wettelijke eigenaar van het instrument bent.
    ​Als u niet de eigenaar bent, 
    • selecteer dan uw naam, uwvoornaam en uw adres  onder de titel ‘Uitvoerder/Wederuitvoerder’ en geef de naam, voornaam en het adres van de wettelijke eigenaar op in het vak “Bijkomende informatie” ;
    • klik in het kader 'Document', onderaan de pagina, op 'Drag and drop files' en voeg een scan van de uitleenovereenkomst tussen u en de eigenaar toe;
    • klik vervolgens op 'Uploaden'.
  5. Vermeld niets in het deel 'Invoerder'.
  6. Kies onder 'Levering' of u het certificaat per post wilt ontvangen of dat u het wilt ophalen op ons kantoor.
  7. Onder de titel 'Soort' geeft u de volgende gegevens in:
    • Wetenschappelijke naam: klik op ‘Zoek soort’. Selecteer de soort in de lijst door op de pijl links van de naam van de soort te klikken.
  8. Vul onder 'Nettogewicht of hoeveelheid' ten minste een van de volgende velden in:
    • Nettogewicht: niet invullen voor muziekinstrumenten.
    • Hoeveelheid: in functie van het type muziekinstrument (bijvoorbeeld: 52 toetsen in ivoor voor een piano).
    • Eenheid: selecteer 'stuks'.
  9. Geef onder 'Beschrijving van specimens' de volgende gegevens op:
    ​(u vindt de lijst met codes en hun uitleg op de pagina Beschrijving van specimens, codes en eenheden)
    • Oorsprong: selecteer de code die de herkomst van de beschermde soort die uw instrument bevat aangeeft. Vaak zult u deze niet kennen ('U').
    • Doel: selecteer de code 'P – Persoonlijke doeleinden'.
    • Met identificatie: klik op 'Neen'.
    • Code: u moet een code van drie letters kiezen, die het deel van uw instrument beschrijft dat uit de beschermde soort bestaat. Bijvoorbeeld: 
      • 'KEY' als het om pianotoetsen in ivoor gaat, 
      • 'IVC' als het om onderdelen in ivoor op uw strijkstok gaat, 
      • 'WPR' als het om een gitaar in Rio-palissander gaat.
    • Geboortedatum: niet invullen.
    • Geslacht: niet invullen.
    • Land van herkomst (van de beschermde soort): vaak zal dit 'onbekend' zijn.
    • Vergunningsnummer: niet invullen.
    • Datum van aflevering: niet invullen.
    • Bijkomende informatie: beschrijf kort uw instrument (type, merk, serienummer indien beschikbaar, kenmerken) en geef de ouderdom aan.
  10. Onder de titel 'Laatste wederuitvoer' vult u niets in:
    • Land van laatste wederuitvoer: niet invullen.
    • Nummer van het certificaat: niet invullen.
    • Afgiftedatum: niet invullen.
  11. In het kader 'Opmerkingen' kunt u alle informatie toevoegen die u nodig acht om ons te helpen uw aanvraag te verwerken. Deze informatie verschijnt niet op het certificaat.
  12. Voeg de vereiste documenten bij uw aanvraag: klik op 'Drag and Drop Files' en selecteer de bestanden op uw computer.
    Om de ouderdom te kennen, hebben we een expertiseverslag van het instrument nodig. We kunnen het gevraagde document bijvoorbeeld alleen afgeven als het instrument met schildpad of ivoor dateert van voor 1975, of als het instrument met Rio-palissander dateert van voor 1992.
    We hebben ook een foto van het instrument en een aankoopbewijs nodig (aankoopfactuur of vergelijkbaar document).
  13. Klik op de knop 'Inladen' om de documenten toe te voegen aan uw aanvraag.
  14. Kruis het vak 'Ik voeg hierbij de vereiste bewijsstukken...' aan.
  15. Klik op de knop 'Opslaan' (bovenaan de pagina). U kunt uw aanvraag op elk moment opslaan en er later wijzigingen aan aanbrengen.
  16. Klik op de knop 'Dit deel valideren' als u de aanvraag hebt voltooid en druk vervolgens op 'Indienen' om deze in te dienen.
  17. Wanneer u de aanvraag hebt ingevuld, klikt u op de knop 'Toevoegen aan winkelmandje' om deze aan uw winkelmandje toe te voegen.
  18. Klik op het tabblad 'Winkelmandje'.
  19. Om uw aanvraag te betalen, klikt u op 'Checkout'.
  20. Volg de betaalinstructies.
  21. U kunt online betalen met een kredietkaarrt (Visa en MasterCard) of Maestro (Bancontact en Mister Cash) of per overschrijving op het rekeningnummer dat op de factuur vermeld wordt.
    Als u per bankoverschrijving betaalt, vergeet dan niet de gestructureerde mededeling zoals opgegeven op de factuur te vermelden. Het duurt ongeveer 10 dagen om de betaling per bankoverschrijving te registreren.

Ga voor meer informatie over het betalen van uw aanvraag naar de pagina CITES-documenten aanvragen.
 


Uw aanvraag raadplegen

U kunt de status van uw aanvragen op elk gewenst moment controleren op de startpagina of in de 'Dossiers' > ' Muziekinstrumentencertificaat '. Klik op het icoon in de linkerkolom van de tabel om een overzicht van uw aanvraag te raadplegen.

Er kunnen vijf statussen aan uw aanvraag toegewezen worden:

  • Klad: u hebt een certificaat aangemaakt en opgeslagen, maar nog niet ingediend. 
  • In behandeling: uw aanvraag voor een certificaat is succesvol ingediend en zal worden verwerkt door de CITES-dienst.
  • Verzonden: uw certificaat is verwerkt en goedgekeurd door de CITES-dienst.
  • Afgekeurd: uw certificaat is verwerkt en geweigerd door de CITES-dienst. Uw aanvraag is bijgevolg afgesloten.
  • Afgesloten: uw certificaat werd afgesloten, omdat deze gebruikt of teruggestuurd werd naar de CITES-dienst.
     

Beslissing van de CITES-dienst

Wanneer uw aanvraag voor een certificaat verwerkt is door de CITES-dienst, ontvangt u een e-mail met informatie over uw aanvraag (nummer van het certificaat, beslissing, geldigheidsduur, enz.).