De uitoefening van het recht op toegang tot informatie wordt in het Verdrag zowel op het niveau van de aanvraag als op het niveau van het beroep tegen tekortkomingen van de overheidsinstanties geregeld.
Wanneer kan het?
Deze tekortkomingen komen tot uiting wanneer bijvoorbeeld een overheidsinstantie de aanvrager de toegang tot de gewenste milieu-informatie ontzegt wanneer deze aanvraag niet correct wordt behandeld of wanneer er helemaal geen antwoord komt.
Wie kan actie ondernemen?
Het Verdrag geeft aan iedereen het recht op milieu-informatie. Daarom kan iedereen die een aanvraag om milieu-informatie heeft ingediend, verder actie ondernemen indien hij niet tevreden is met de behandeling van zijn aanvraag door de overheid.
Waar kan men terecht?
De beroepsmogelijkheden in België zijn afhankelijk van de overheidsinstantie die de aanvraag heeft behandeld (één van de drie gewesten of de Federale Overheid).
- In het Vlaamse Gewest:
Beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur
Diensten voor het Algemeen Regeringsbeleid
Kanselarij
Boudewijnlaan 30
1000 Brussel
Tel (secretariaat): 02/553 57 03
Fax (secretariaat): 02/553 57 02
Voorzitter: Bruno Asscherickx
- In het Waalse Gewest:
Commission de recours pour le droit d’accès à l’information en matière d’environnement
Avenue Prince de Liège, 7
5100 Jambes
Tel: 081/336030
Secrétariat : marc.pirlet@spw.wallonie.be
- In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest:
Commissie voor toegang tot administratieve documenten
City Center – Kruidtuinlaan 20
1035 Brussel
Tel: 02/800 37 34
Secretaris: mwendrickx@gob.be
- Op federaal niveau:
Federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-informatie
FOD Binnenlandse Zaken
Koloniënstraat 11
1000 Brussel
Tel: 02/518 20 97
Fax: 02/518 25 97
E-mail: Fbc-Cfr@rrn.fgov.be
Secretaris: Frankie Schram (Frankie.Schram@rrn.ibz.fgov.be)
Tel: 02/518 20 73
Meer informatie?
- Artikel 9.1 van het Verdrag
- Voorbeeld:
Onterechte weigering van een vraag om informatie:
Een burger vroeg bij een regionale instantie om het advies in te kijken dat deze had gegeven in een dossier waarin een vergunning werd aangevraagd. Het verzoek had eveneens betrekking op een brief van het bevoegde ministeriële kabinet. De minister weigerde echter het verzoek in te willigen, en beriep zich daarbij op het interne karakter van de documenten.
De Beroepscommissie volgde deze argumentatie echter niet. Rekening houdend met het feit dat de gevraagde documenten in dit dossier richtlijnen vormden voor een ambtenaar voor de behandeling van de bewuste vergunningsaanvraag, maakten deze documenten noodzakelijk deel uit van een administratief dossier. Het ging dus niet om interne documenten en de minister werd verzocht ze mee te delen aan de verzoeker.