Bilmo is een van de winnaars van de eerste projectoproep ‘BELGIUM BUILDS BACK CIRCULAR’(BBBC) gericht op de circulaire economie. Hun ‘Cycloop’-project brengt verschillende bedrijven samen om een lokaal en circulair ecosysteem te stimuleren, met als doel de ontwikkeling van stedelijke bestelvoertuigen, oftewel ‘cargo scooters’. Deze elektrische voertuigen, gemaakt van gerecycleerde batterijen en elektronische onderdelen, zijn ontworpen om de ecologische voetafdruk van stedelijk transport te verkleinen.  

Sinds 2019 ontwerpt en produceert Bilmo fietskarren voor goederenvervoer in stedelijke gebieden. Met financiële steun van het BBBC-project werkt het bedrijf aan de ontwikkeling van een milieuvriendelijke cargo scooter, voor het afleggen van de laatste kilometers bij professionele leveringen.  

Het Cycloop-project is een samenwerking tussen verschillende bedrijven: Bilmo, Daurema, Swarn, Sortbat en Bebat. Samen dekken zij een breed scala aan sectoren, variërend van stadsbezorgingsdiensten tot elektrische fietsbatterijen, herbruikbare elektronische onderdelen en de recyclage van gebruikte batterijen. Ieder bedrijf draagt met zijn specifieke expertise bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot in stedelijke gebieden. Stedelijk transport is verantwoordelijk voor 33% van de CO2-uitstoot, waarvan bijna 9% afkomstig is van bestelwagens. 

Coördinatie en implementatie van cargo scooters: van ontwerp tot onderhoud 

Bilmo zet zich in voor het verkleinen van de milieu-impact van transport door voertuigen met verbrandingsmotoren te vervangen door elektrische voertuigen. Hun project richt zich op de ontwikkeling van cargo scooters, die worden aangedreven door circulaire batterijen geproduceerd door Daurema. Deze batterijen zijn afkomstig van afgedankte oplaadbare fietsbatterijen, ingezameld door Bebat en gesorteerd door Sortbat. Het modulaire ontwerp zorgt voor eenvoudige montage en demontage, waardoor de levensduur van elektrisch ondersteunde voertuigen (EAV's - Electrically Assisted Vehicles) wordt verlengd. Swarn speelt een cruciale rol door elektronische kaarten uit oude smartphones te integreren in de batterijen. Deze kaarten worden geherprogrammeerd om de toestand van de batterijen te monitoren en preventief onderhoud in te plannen. Dit verlengt de levensduur van de componenten en vermindert de hoeveelheid elektronisch afval. Bovendien vermindert deze aanpak de afhankelijkheid van nieuwe grondstoffen. 

Jean-Baptiste Goetgheluck, medeoprichter van Bilmo, legt uit: "De wereldwijde vraag naar grondstoffen voor batterijen, zoals kobalt, nikkel, lithium, aluminium, koper en grafiet, zorgt voor sociale en ecologische problemen. Door batterijen te hergebruiken, verminderen we Europa's afhankelijkheid van Aziatische producenten en besparen we energie door functionele onderdelen te recycleren. Uit onderzoek blijkt dat 50% van de gerecycleerde batterijen herbruikbaar is, wat zowel ecologisch als economisch gezien grote kansen biedt." 

Van testfase naar productie: de volgende stap vooruit 

Cycloop bevindt zich momenteel in de testfase en wacht op feedback van de eerste pilot-klanten om de cargo scooter en de bijhorende elektronische accessoires te evalueren. Deze input zal worden gebruikt om het product verder te verbeteren en te optimaliseren. De grootste uitdaging voor Cycloop is om van deze testfastie de sprong naar industriële productie te maken. Dit betekent dat het economische model levensvatbaar moet zijn, terwijl de bijkomende kosten van grootschalige circulaire productie onder controle moeten worden gehouden. 

Op de lange termijn streeft Cycloop ernaar een distributienetwerk op te zetten in grote Europese steden, gesteund door de groeiende vraag naar dit type voertuig, met name door de opkomst van online winkelen. 

Meer weten? Neem een kijkje op https://bilmo.be/en/home/