Wat betekent “natuurlijk” écht op voedingsetiketten?
De FOD Volksgezondheid, Veiligheid van voedselketen en Leefmilieu onderzoekt de verwachtingen van deze term bij consumenten. Dit is de eerste studie van die type in België.
De term ‘natuurlijk’ duikt vaak op etiketten en in reclamecampagnes voor voedselmiddelen, maar wat betekent het eigenlijk? Consumenten associëren zaken zoals een natuurlijke oorsprong, gezondheid en duurzaamheid aan de claim 'natuurlijk'. Op enkele uitzonderingen na (natuurlijk mineraalwater, aroma’s) zijn er in de wetgeving geen specifieke regels voorzien die bepalen wanneer een voedingsmiddel deze claim mag dragen. Alleen de algemene bepalingen van de etiketteringswetgeving over het niet misleiden van de consument zijn van toepassing. Dit kan leiden tot verwarring en mogelijk misleiding.
Daarom heeft de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu de studie TrulyNatural besteld om consumentenpercepties van de term “natuurlijk” te onderzoeken en te begrijpen, die een basis kunnen leggen om het gebruik van deze term te omkaderen.
De studie TrulyNatural geeft inzicht in verwachtingen van consumenten
Uit de studie blijkt dat consumenten aannemen dat er regels bestaan voor het gebruik van de term ‘natuurlijk’. Hoewel dat niet zo is, hebben consumenten een redelijk duidelijke visie op wat zij onder ‘natuurlijk’ verstaan:
-
Van een natuurlijke oorsprong: Consumenten zien ‘natuurlijk’ impliciet als iets dat van natuurlijke oorsprong is. Een chemische productie is bijgevolg uitgesloten;
-
Geen of minimale bewerkingen: Processen zoals hakken en in zekere mate ook persen worden aanvaard, terwijl verregaande bewerkingen de natuurlijkheid sterk ondermijnen (zoals fermentatie, bestraling, productie met Genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s), extractie met solventen,…);
-
Afwezigheid van sommige toegevoegde stoffen: Producten met additieven (kleurstoffen, conserveermiddelen, …), maar ook toevoegingen zoals suiker worden weinig als natuurlijk ervaren.
Interessant is dat consumenten moeite hebben om het verschil tussen “natuurlijk” en ”van natuurlijke oorsprong” concreet uit te leggen, terwijl ze deze termen intuïtief toch verschillend beoordelen.
De weg naar meer duidelijkheid
De resultaten van het onderzoek onderstrepen de noodzaak van heldere richtlijnen om consumenten beter te beschermen tegen misleiding. De studie benadrukt dat het belangrijk is om:
-
Duidelijke criteria te ontwikkelen voor het gebruik van de term “natuurlijk” en afgeleide claims.
-
Transparantie te bevorderen in voedselcommunicatie zodat consumenten weloverwogen keuzes kunnen maken.
Het onderzoek biedt een waardevolle basis voor een betere omkadering van het gebruik van deze term, met als doel consumenten te beschermen tegen misleidende communicatie en producenten een duidelijk houvast te bieden bij hun communicatie die de verwachtingen van de consument respecteert.
Wat betekent 'natuurlijk' volgens jou? Eén ding is zeker: het is tijd om de vaagheid rond deze populaire term weg te nemen en transparantie centraal te stellen.