Startpagina BeQuinT

BeQuinT creëerde de werkgroep om een referentiekader en aanbevelingen op te stellen m.b.t. de (verdere) ontwikkeling van het elektronisch bestellen en voorschrijven van bloedcomponenten in de Belgische ziekenhuizen.

Waarom elektronisch?

Het bestellen en voorschrijven van bloedcomponenten door een arts zijn de eerste stappen van het transfusieproces. Een goed ontworpen elektronisch voorschrift kan het transfusieproces op verschillende manieren faciliteren, bv.:

  1. verzekeren van de authenticatie en de autorisatie van de voorschrijvende arts,
  2. directe toegang tot belangrijke informatie (bv. de meest recente hematologische parameters) om een degelijke klinische beslissing te nemen m.b.t. de indicatie voor transfusie,
  3. eenvoudig raadplegen van de transfusiehistoriek van de patiënt (inclusief vorige transfusiereacties en allo immunisaties),
  4. bijstaan in het bepalen van een evidence-based indicatie voor transfusie bv. op basis van bepaalde richtlijnen (clinical decision support),
  5. faciliteren van datacollectie om het gebruik van bloedcomponenten en het transfusiebeleid te evalueren en te verbeteren op niveau van de ziekenhuisafdelingen, ziekenhuisbreed of nationaal niveau.

Waar kan ik het referentiekader terugvinden?

Ontdek ons referentiekader met aanbevelingen voor de (verdere) ontwikkeling van het elektronisch voorschrift van bloedcomponenten hier.

Dit document zou nuttig moeten zijn om het elektronisch voorschrift te standaardiseren en als tool om het aanbod van de software leveranciers af te stemmen op de nood van Belgische ziekenhuizen.

Aanbevelingen

De aanbevelingen hebben betrekking op:

  1. gestandaardiseerde data integratie:
    welke informatie (data) zou het elektronisch voorschrift moeten bevatten?
  2. gebruiksvriendelijke interface:
    hoe dient de interface van het elektronisch voorschrift opgesteld te worden om de workflow voor de eindgebruikers te faciliteren?

De aanbevelingen werden gedefinieerd op basis van de mate van integratie, wat meestal overeenkomt met de moeilijkheid van de ontwikkeling van de software:

Integratie niveau aanbeveling referentiekader voorschrift BeQuinT

Het niveau van integratie zou ook kunnen helpen om een tijdslijn uit te zetten voor de verschillende stappen van de ontwikkeling/aankoop van de software en de implementatie van het elektronisch voorschrift.

Mock-up

Een voorbeeld van een elektronisch voorschrift van bloedcomponenten wordt in het referentiekader weergegeven als een mock-up (dit is een model van het design dat wordt gebruik voor demonstraties, opleidingen, enz. Het laat toe om het design te testen en feedback te bekomen van de eindgebruikers). Echter, de toepasbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid van dit voorbeeld dient afgetoetst te worden in elk ziekenhuis.  

Mock-up referentiekader voorschrift BeQuinT

En de integratie in het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) en de BMUC?

  • Het Belgian Meaningful Use Criteria (BMUC) programma omvat een financiële incentive van de FOD Volksgezondheid (eHealth) om een geïntegreerd elektronisch patiëntendossier (EPD) te promoten.
  • 85,5% van het voorziene budget is bestemd voor de algemene ziekenhuizen en 70% daarvan gaat naar kern- en menufunctionaliteiten.
  • Ziekenhuizen dienen data aan te leveren over kern- en menufunctionaliteiten voor een bepaalde referentieperiode:
    In 2024 is dit de eerste kalendermaand na de publicatie van het K.B. In 2025 is dit januari 2025.
    De ziekenhuizen ontvingen hun budget in juli 2024. Indien de minimum vereisten niet behaald worden (effectief gebruik van min. 8 aanvullende functionaliteiten), kan het jaar nadien geen aanspraak gemaakt worden op het acceleratorbudget voor de menu functionaliteiten. Klik hier voor meer info.
  • Het referentiekader elektronisch bestellen en voorschrijven van bloedcomponenten is opgenomen als één van de menufunctionaliteiten, het effectief gebruik zal gemeten worden aan de hand van 4 gebruiksindicatoren.
Kernfunctionaliteiten Menufunctionaliteiten
Basisvereisten voor een geïntegreerd EPD Meer complexe functionaliteiten om de kwaliteit en de efficiëntie van de zorg te verhogen (bv. gestructureerde gegevensuitwisseling en klinische beslissingsondersteuning)
50% van het budget in 2024, 10% vanaf 2025 20% van het budget in 2024, 60% vanaf 2025
Referentieperiode 2024: de algemene ziekenhuizen moeten minstens 10 kernfunctionaliteiten effectief gebruiken voor 80% van de gedefinieerde populatie Referentieperiode 2024: minstens 8 bijkomende (menu- of kern-) functionaliteiten effectief gebruiken voor 80% van de gedefinieerde populatie
01/01/2025: 16 kernfunctionaliteiten voor 80% van de gedefinieerde populatie 01/01/2025: minstens 8 menu functionaliteiten voor 80% van de gedefinieerde populatie