Vereenvoudiging van gegevensuitwisseling

Ten dienste van Medex


Vereenvoudiging van gegevensuitwisseling

 

Als verzekeraar of andere medische dienst


Elektronische uitwisseling van periodes arbeidsongeschiktheid in het kader van arbeidsongevallen en beroepsziekten (via SFTP)

 

Om een kwalitatief en efficiënt medisch toezicht te kunnen garanderen inzake arbeidsongevallen en beroepsziekten, heeft Medex ondermeer input nodig over de periodes van tijdelijke arbeidsongeschiktheid. Medex moet op de hoogte zijn van al deze afwezigheidsperiodes (dus ook voor ongevallen met een afwezigheid van minder dan 30 kalenderdagen) voor personeelsleden, waarvan de werkgevers beroep doen op Medex voor arbeidsongevallen en beroepsziekten.

Personeelsleden van werkgevers die op Medex beroep doen voor het medisch toezicht op de afwezigheden ziekte, …, worden geacht een origineel medisch attest arbeidsongeschiktheid aan Medex over te maken (via BPost of via Mult-eMediatt).

Werkgevers die niet op Medex beroep doen voor het medisch toezicht op de afwezigheden ziekte, … kunnen hun eventuele medische controledienst of verzekeraar waarmee ze een polis arbeidsongevallen hebben afgesloten, mandateren om ons die informatie over te maken. Medex biedt deze partners aan om deze gegevens over te maken via een Secure File Transfer Protocol (SFTP). Op die manier verloopt heel het proces GDPR-proof. De verstuurde afwezigheden, moeten uiteraard gebaseerd zijn op een doktersattest.

Interesse in deze manier van werken?

Wil jouw onderneming deze SFTP-formule integreren binnen de processen? Of heb je nood aan meer technische informatie? Contacteer onze dienst Application Management om deze uitwisseling verder uit te werken: application.medex@health.fgov.be  

 
 

Elektronische uitwisseling van medische rapporten (via eHealth)

Als verzekeraar die een polis arbeidsongevallen aan werkgevers aanbiedt, kan het nuttig zijn medische rapporten uit te wisselen met Medex. eHealth is een beveiligd kanaal voor gegevensuitwisseling tussen artsen. Zodra het slachtoffer instemt met het delen van bepaalde gegevens, kan de medisch adviseur van de verzekeraar bepaalde nuttige gegevens delen met de Medex-expert.
De voordelen: deze manier van gegevensuitwisseling is veilig, vindt plaats tussen artsen en maakt het mogelijk het Only once-principe te garanderen en dubbele onderzoeken of ondervragingen te vermijden.

 
Interesse in deze manier van werken?

Contacteer onze dienst Application Management om deze uitwisseling verder uit te werken: application.medex@health.fgov.be  
 


Als behandelend arts


Mult-eMediatt het elektronisch medisch attest voor arbeidsongeschiktheid

Je bent arts en sommige van je patiënten werken voor de overheid en hebben Medex als medische dienst? Gebruik dan het elektronisch medisch attest Mult-eMediatt!

Hoe heb je toegang tot Mult-eMediatt?

Je kan Mult-eMediatt alleen gebruiken als je beschikt over software voor het elektronisch medisch dossier van je patiënt die deze module voorziet. Mult-eMediatt is in de meeste gehomologeerde software geïntegreerd. Voor meer info over Mult-eMediatt en om te weten of het beschikbaar is in jouw softwarepakket, kan je best je softwareleverancier raadplegen.

Als je Mult-eMediatt gebruikt, ontvangen wij automatisch via je eHealthBox het elektronisch attest voor arbeidsongeschiktheid dat je opstelde voor je patiënt. De eHealthBox is een elektronische beveiligde brievenbus die door het eHealth-platform gratis ter beschikking wordt gesteld van elke zorgverstrekker. Je kan als arts vertrouwelijke berichten van gezondheidszorgactoren ontvangen en hen berichten sturen. Elke zorgverstrekker heeft toegang tot zijn persoonlijke eHealthBox.

Als je niet over deze (nieuwere) software beschikt, geen nood. Wij aanvaarden nog steeds eMediAtt (het elektronisch medisch attest dat sinds 2014 in gebruik is), alsook het papieren medisch attest van Medex. 
Let wel, eMediAtt beschikt niet over alle modaliteiten (Een elektronisch bewijs van verzending via eBox of papier en het verzenden naar meerdere bestemmelingen tegelijkertijd)  die Mult-eMediatt heeft. Wacht dus niet langer, en maak eenvoudig de overstap.

Meer info vind je terug op de website van het RIZIV: Mult-eMediatt: arbeidsongeschiktheidsattesten elektronisch versturen | RIZIV (fgov.be)

 
Welke patiënten komen in aanmerking voor Mult-eMediatt?

Mult-eMediatt is bedoeld voor overheidspersoneel voor wie het arbeidsreglement bepaalt dat het een medisch attest naar Medex moet versturen wanneer hij/zij:

  • ziek is,
  • slachtoffer is van een arbeidsongeval,
  • slachtoffer is van een beroepsziekte.

In principe weet je patiënt dat dus zelf.

Wanneer je Mult-eMediatt gebruikt, krijg je in jouw software de mogelijke bestemmelingen (Medex, mutualiteit, …) te zien. Je kan dan, in samenspraak met je patiënt, aanduiden naar welke bestemmeling de attestgegevens elektronisch verstuurd moeten worden.

 Opgelet: Mult-eMediatt geldt niet voor deeltijdse hervattingen, enkel voor afwezigheden van 100%.

 
Wil je meer weten over hoe je toegang hebt tot Mult-eMediatt en hoe het werkt? 

Raadpleeg de info op de website van het RIZIV: Tekst Mult-eMediatt: arbeidsongeschiktheidsattesten elektronisch versturen | RIZIV (fgov.be)

 

Heb je hulp nodig?

Je vindt hier ook een lijst met gehomologeerde softwareleveranciers.

  • Info nodig over de aanmaak en de verzending van een Mult-eMediatt? Contacteer jouw softwareleverancier.
  • ​Info nodig over het medisch attest Mult-eMediatt? Contacteer de dienst Arbeidsgeschiktheid van Medex: attesten.certificats@health.fgov.be.
 

Als softwareleverancier

 

Wens je als softwareleverancier van artsen Mult-eMediatt aan te bieden?

We hebben onze business requirements opgelijst en een testomgeving gecreëerd.
Meer informatie vind je op de website van eHealth: Mult-eMediatt | eHealth-platform (fgov.be)
 



Ten dienste van Medex

 

Als controlearts


Controleartsen die afwezige ambtenaren controleren

Ben je controlearts? Voer je controles op afwezigheden uit? Hieronder vind je meer info.

In het kort
Als controlearts ga je na of een ambtenaar die afwezig is wegens ziekte, arbeidsongeval of beroepsziekte, werkelijk arbeidsongeschikt is, m.a.w. of de afwezigheid om medische redenen gerechtvaardigd is. Deze controles gebeuren ofwel bij de ambtenaar thuis of in het eigen kabinet. 

De afwezigheid kan gerechtvaardigd zijn of niet en als controlearts kan je ook de afwezigheidsperiode die de behandelend arts heeft voorgeschreven inkorten.

Aan de slag

Als controlearts krijg je toegang tot de applicatie Ziekteverzuim waarin de volgende acties gebeuren:

  • je krijgt opdrachten aangeboden (op basis van de postcode);
  • je registreert de bevindingen na de controleopdracht;
  • je blijft op de hoogte omtrent facturatie van uw geleverde prestaties. 

Interesse om bij ons aan te sluiten?

Neem contact op via absenteisme@health.fgov.be